понеделник, 16 март 2015 г.

Скандални поръчки за 300 000 лв. в Министерството на туризма

Министерството на туризма обяви две скандални обществени поръчки. Едната е за 120 000 лв. и трябва да избере анализатор на представянето на България на световните борси, въпреки че ведомството има чиновници, чиято работа е точно такава.

Другата е за 180 000 лв. самолетни билети и се оказва, че фирма, печелила конкурсите на други две места, на които е работила Ангелкова – Министерството на регионалното развитие и Агенция пътна инфраструктура, е фаворит за победа. Но това не е единственият скандал около поръчката...

В тръжната документация на анализа за 120 бона са публикувани дори и опорни точки. Първата е извършване на анализ на резултатите и ефекта от организираните и проведените борси и изложения и провежданите в страната експедиентски турове в последните 3 г. Фирмата, за разлика  от чиновниците в министерството, които преди бяха такива в МИЕТ, не е била конкретен свидетел на борсите, а тя едва ли би имала тази възможност 3 г. назад, как точно би могла да анализира за тази крупна сума. Или ще го прави по вестникарски изрезки? Серизоно ли е това при ужасяващата криза в сектора в момента с рекордно ниските записвания на най-големия ни пазар – руския? Фирмата трябва да формира и методика за провеждане на експедиентски турове, която да очертае областите, темите и целите на туровете, тяхната продължителност, целева група и пазари, добавя bpost.bg.

180 000 лв. ще даде ведомството за самолетни билети и хотелски настанявания на администрацията си, като е предвидено парите да стигнат за 12 месеца. Но поръчката има два порока: „Сериозно недоумение обаче буди едно от условията в процедурата. "От значение за възложителя е гарантирането на конфиденциалност на извършваните пътувания (дати, маршрути, превозвачи) и хотелските настанявания от страна на участника, който ще бъде избран за изпълнител", коментира същият сайт документацията. С други думи, Николина Ангелкова желае да скрие всички свои пътешествия зад граница, хотелите, в които ще отсяда тя и антуражът й, както и цените, които данъкоплатците плащат за това”, пише сайтът.

Вторият порок идва от фаворизирания кандидат за поръчката Атлас травелс. Основните дестинации, за които фирмата победител, която и да е тя, трябва да пази конфиденциалност, те са 46. Сред тях са Брюксел, Виена, Москва, Лондон, Париж, Мадрид, Хелзинки, Копенхаген, Амстердам, Берлин, Будапеща, Букурещ, Прага, Братислава, Истанбул, Токио. За повечето от тези дестинации най-ниски цени предлага България еър – за някои най-важни като Брюксел и Берлин те достигат до пъти по-евтино!

Само че в писмо до всички институции и целия туристически бизнес, което 19 минути вече е публикувал, националният превозвач България еър официално оповести, че туристическа агенция няма право да издава билети на авиокомпанията. В писмото издънката на бившите си партньори от България еър определят като „дългосрочна некоректна работа”. От другата страна се отрича такова нещо, но писаното остава.

Тук идва и важно обстоятелство от Закона за обществените поръчки. А то е, че фирмите, спечелили такива търгове и декларирали, че работят с всички авиокомпании, нямат право да работят с подизпълнители. Което идва да предотврати именно подобни конфликтни ситуации. След наши публикации НС веднъж вече отмени подобен опорочен конкурс.

Атлас Травелс е фаворизиран не само, тъй като вече има опит със спечелени такива поръчки на предишните местоработи на Ангелкова – Министерството на регионалното развитие, където тя беше заместник-министър и Агенция пътна инфраструктура. Там пък тя беше член на борда и това породи доста съмнения, че и публикации като тази на 168 часа – вестника, разкрил Аферата Батко и братко, за неуместно заемане на поста, поради факта, че фирмата на баща й се занимава именно с пътно строителство, а тя самата е оглавявала крупни компании от бранша.

Ето какво четем в единствения професионален сайт за туризъм travelnews.bg: "Атлас травелс" е използвала вратичката в Закона за обществените поръчки и се е регистрирала като кооперация за хора с увреждания. При подаване на оферта от подобна фирма, отаналите играчи автоматично отпадат”.

Какво обаче прави нещата да миришат – списъкът на фирмите, които са се регистрирали като инвалидски: „Атлас травелс е вписана в него на 9 март (понеделник). Офертите се подаваха до 11 март”.

Сайтът цитира най-големия авторитет в бранша на пътническите агенции и зам.-председател на тяхната асоциация БАТА Донка Соколова: "Това са хитрини и не е правилно. Нямам нищо против инвалидите, но по този начин те ще бъдат използвани в корупционни схеми”. Собственикът на Атлас травелс ЕООД Евгения Манолова е заявила пред travelnews.bg, че е спазен законът по отношение на наемането на инвалиди. Тя не пожела да съобщи колко точно хора работят в агенцията, какви и колко от тях са хора с увреждания.

19min.bg

1 коментар:

  1. Атлас травелс не ги знам, ама са прибрали едни държавни пари. А иначе ясно е че няма да се возят родните политици на България Ер, въпреки че е може би най-добрата компания наоколо и че предлага доста добри цени и обслужване. Предпочитат да хвърчат с Авиоотряда може би и да харчат пари за глупости.

    ОтговорИзтриване